Luca.op.Oostenrijks.ski-avontuur.reismee.nl

De eerste dagen van een skilerares

Mijn eerste dag skiles geven, wat vond ik dat spannend! Natuurlijk heb je tijdens de anwärter wel stukjes les gegeven maar je hebt nog nooit een hele dag een puinhoopje kids op de ski’s moeten houden. Het voelde eigenlijk zo onvoorbereid. Ondanks dat ik er zoveel zin in had zag ik er ook wel een beetje tegenop. Achteraf bleek dat dat helemaal niet had gehoeven, dit was één van de weinige skischolen waarschijnlijk waar je niet totaal in het diepe werd gegooid. Mijn eerste week kon ik samen met Simone draaien, een skilerares die al flink wat ervaring had en die me dus precies kon uitleggen hoe alles in elkaar stak. Samen hadden we een groep beginners gekregen van vier en vijf jaar oud. Al op dag één van de cursus krijg je gelijk een band met de kinderen, echt bizar hoe snel dat gaat en hoezeer je gesteld raakt op de kids!

Bij onze skischool beginnen de reguliere cursussen op zondagochtend. Je begint dan met op de Sammelplatz met het bij elkaar zoeken van de kinderen en het schrijven van naambuttens. Daarna gaan de beginners gelijk naar de oefenwijde en de gevorderde gaan skiën voor, voor een passende groepsindeling. Wanneer dit gebeurd is ga je kennis maken met je groepje om vervolgens te beginnen met de echte skiles. De cursus loopt dan van zondag tot en met donderdag, wanneer we een afsluitende uitreiking hebben van de wedstrijdjes van die dag. Onze dagen beginnen om kwart voor 9 met het opbouwen van de oefenwijde, oftewel kinderland. Rond kwart voor 10 verzamelen we op Sammelplatz zodat de lessen om 10 uur van start kunnen gaan. Dan skiën we tot de middagspauze die om half 1 begint. Vaak wordt een deel van de kinderen dan opgehaald door de ouders en een ander deel van je groepje gaat gezellig met jou mee eten. Om 2 uur worden de lessen weer hervat en duren dan tot half vier. Daarna is het nog afbouwen van kinderland, waardoor je uiteindelijk wel volle dagen draait. Op vrijdag en zaterdag geven we dan vaak nog privéles.

In mijn eerste week had ik dus samen Simone een groepje bestaande uit Duitse, Franse, Engelse en Nederlandse kindjes. Mijn hoofd liep qua talen dus af en toe compleet vast, vooral omdat ik nu eigenlijk pas drie weken Duits kan en nog flink wat onzin uitkraam… Ik kan me goed voorstellen dat die kids af en toe goed kunnen lachen, haha. Ik werd dan ook door een frans meisje van vijf vriendelijk gewezen op het feit dat mijn Franse uitspraak af en toe nog wel wat te wensen overlaat!

Zo’n week dollen met je groepje kinderen vliegt echt om. Je leert ze na een week allemaal zo goed kennen en ziet ze zulke enorme sprongen vooruit maken dat je aan het einde van de week alleen maar ontzettend trots kunt zijn op alles wat ze bereikt hebben! Het was ook super bijzonder om ze op de derde dag voor het eerst mee de berg op te nemen en een echte piste te skiën. Je ziet dan echt allemaal glunderende en stralende koppies. Uiteindelijk moet je aan het einde van de week dan ook met lichtelijke pijn in je hart afscheid nemen van de kinders.

Wat een enorm feest was deze eerste week, de hele dag spelen in de sneeuw. Echt genieten van elke minuut, ik kan niet wachten tot de volgende weken. Dit kan niet anders dan een fantastisch seizoen worden!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!